View it
@ https://www.academia.edu/38660723/%E0%A6%89%E0%A7%8E%E0%A6%AA%E0%A6%B2%E0%A7%80%E0%A6%AF%E0%A6%BC_%E0%A6%95%E0%A6%BE%E0%A6%AA_%E0%A6%A4%E0%A7%87%E0%A6%A8%E0%A6%AC%E0%A6%BE%E0%A6%AC%E0%A7%81_
@ https://www.academia.edu/38660723/%E0%A6%89%E0%A7%8E%E0%A6%AA%E0%A6%B2%E0%A7%80%E0%A6%AF%E0%A6%BC_%E0%A6%95%E0%A6%BE%E0%A6%AA_%E0%A6%A4%E0%A7%87%E0%A6%A8%E0%A6%AC%E0%A6%BE%E0%A6%AC%E0%A7%81_
উৎপল দত্তের টিনের
তলোয়ার (এখানে নাটকটা শুনতে পারেন) নাটকের
ওপর দুটো লেখা (হাইপারলিঙ্কড--মাউস ক্লিক করলে বা আঙুল ছোঁয়ালে খুলে যাবে) নিচে
দেওয়া হলঃ
উৎপল দত্তের টিনের তলোয়ার
নাটকের ভেতরে প্রাবন্ধিক খুঁজে বের করেন বাংলার তথাকথিত উনিশ শতকের নবজাগরণের
ক্রিটিক। আলোচিত হয় উপনিবেশের থিয়েটারের হনুকৃত পরিসর ও তার ভানসর্বস্বতা।
Utpal Dutt not only revealed the conditions of
actors/actresses of private commercial theater in the backdrop of the late 19th
C. mercantile capitalism or the creative endeavor preconditioned by the private
sponsorship, he also unveiled the overall political economy of the then Bengal.
The narrative of the play, “tiner taloar” has toppled down the notion of much
proclaimed Bengal Renaissance, which itself is a mimicry of its European
counterpart. Utpal Dutt’s concept of revolutionary theatre also played a
planned self-avowed role through the metaphor of irreal sword used in
‘realistic’ theater. Thus, this n-layered play has achieved the distinctive
features of epic theater.
প্রকাশ: ২০০১। পশ্চিমবঙ্গ। ৩৪:১-২।.
উৎপল দত্ত স্মারক সংখ্যা।
(৯১-১00 পাতা). তথ্য ও সংস্কৃতি বিভাগ, পশ্চিমবঙ্গ সরকার।
প্রকাশ: ২০০১। কল্যানী বিশ্ববিদ্যালয় বাংলা সাহিত্যপত্রিকা। ৬ষ্ঠখণ্ড (৫৭-৭২ পাতা) বাংলা বিভাগ: কল্যানী বিশ্ববিদ্যালয়।
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.